
Uitleg voor school
De BiebMissie?
De BiebMissie is een speelse activiteit waarbij kinderen in de bibliotheek op zoek gaan naar antwoorden op vragen die hen naar een geheim codewoord leiden. Hebben ze de code gekraakt? Dan verdienen de kinderen met deze code 200 extra bits (punten) voor hun klas!
De BiebMissie hoort bij de serious game over mediawijsheid MediaMasters 2025. Duizenden kinderen uit groep 5, 6, 7 en 8 gaan aan de slag in de week van 7 tot en met 14 november. Ze leren hoe ze gezond met een scherm om kunnen gaan. Wie wordt de meest mediawijze klas van 2025?
Naast de landelijke game zijn er extra missies waarmee kinderen extra bits kunnen verdienen voor hun klas. Op deze pagina vind je alles wat je nodig hebt om de kinderen te begeleiden bij de BiebMissie.
Voor wie is deze missie?
Stappenplan
Stap 1: Download de flyer
Kinderen starten door op de flyer te klikken die bij de webpagina hoort (BiebMissie groep 5 en 6 of BiebMissie groep 7 en 8). In de flyer vinden ze de opdrachten voor hun boekenzoektocht en het kraken van de code. Zorg dat de kinderen gemakkelijk toegang hebben tot de flyer, bijvoorbeeld via een computer in de bibliotheek, of print deze alvast voor hen uit.

Stap 2: Lees de opdracht
Moedig de kinderen aan om de instructies op de flyer aandachtig door te lezen. Het helpt als ouders, docenten of leesmediaconsulenten de opdracht eventueel samen met de kinderen doornemen om ervoor te zorgen dat alles duidelijk is.

Stap 3: Ga naar de bibliotheek
De kinderen moeten naar een bibliotheek in de buurt gaan om de missie te voltooien. Als volwassene kun je kinderen helpen bij het vinden van de juiste boeken en hen wegwijs maken in de bibliotheek. Leer hun ook hoe ze zelfstandig boeken kunnen zoeken en raadplegen.
Stap 4: Beantwoord de vragen
Beide flyers bevatten vragen die gekoppeld zijn aan een boek. De boeken staan in de boekenkast of liggen op een displaytafel. Zodra de kinderen de boeken hebben gevonden, beantwoorden ze vragen over de inhoud. De antwoorden zijn te vinden in de tekst of in de illustraties. Vul vervolgens de juiste antwoorden in op de flyer.

Stap 5: Kraak de code
Nadat de kinderen de vragen hebben beantwoord, verschijnen er letters in de ingekleurde vakjes. Zet deze letters achter elkaar om de code te vormen. Zodra ze de code hebben gekraakt, kunnen ze één keer per klas 200 extra bits claimen.

Stap 6: Claim die bits!
Tips voor school
Wat moet je weten?
Deze BiebMissie is zo gemaakt dat kinderen deze zelfstandig kunnen doorlopen. Een helpende hand en een mediawijs gesprek kan geen kwaad. Zo helpen jullie elkaar op weg naar meer gezond gedrag online!
- Tip 1: Groep 5 en 6 krijgen een opdracht met vier vragen over één boek.
-
Tip 2: De opdracht voor groep 7 en 8 bestaat uit vijf vragen, verspreid over vier verschillende boeken.
Zijn de boeken voor groep 7 en 8 niet beschikbaar in de bieb en ook niet online te vinden? Vraag dan de leerkracht het formulier op BiebMissie.nl in te vullen om een digitaal pakketje met de juiste pagina’s te ontvangen. - Tip 3: In de lokale bieb kunnen de kinderen de boeken vinden die ze nodig hebben, dankzij de herkenbare BiebMissie-vlaggetjes.
Samen in gesprek via hersenspinsels
Bij de opdrachten van BiebMissie zie je een hersenspinsel. Dat is een extra verdiepende opdracht die kinderen helpt om nog wat dieper na te denken. Het gaat dus niet om een goed of fout antwoord, maar om samen praten en ideeën delen.
Kinderen kunnen een hersenspinsel bespreken met iemand die ze vertrouwen: een ouder, een vriend(in), opa of oma, broertjes of zusjes, of misschien de buurvrouw of meester.
-
Lees samen de hersenspinsel
Kijk even rustig naar de vraag en ontdek wat er precies wordt bedoeld. -
Laat de ander vertellen
Geef ruimte voor een eigen antwoord. Alle ideeën zijn goed! -
Praat verder en deel iets van jezelf
Stel een extra vraag of vertel hoe jij het ziet. Zo wordt het een echt gesprek.
Verdiepende opdracht: Hersenspinsels
Hersenspinsels groep 5 & 6
Vragen en doorvraag:
- Hersenspinsel 1: Hoe zorgt de tekenaar dat het verhaal spannend of grappig lijkt? Welke gevoelens krijg jij bij deze tekening of tekst? Hoe zou jij het tekenen als je het spannend of grappig wilde maken?
- Hersenspinsel 2: Denk je dat dit park echt is, of is het verzonnen? Hoe kom je daarachter? Waar zou je dit kunnen opzoeken? Hoe weet je of wat je online vindt ook echt klopt?
- Hersenspinsel 3: Reclame zie je overal. Waar heb jij het laatst reclame gezien en hoe wist je dat het reclame was? Heb je wel eens reclame gezien in een filmpje of spelletje? Hoe herkende je dat?
- Hersenspinsel 4: Gebruik jij wel eens de telefoon van iemand anders? Welke apps kwam je daar tegen? Heb je daar wel eens iets grappigs, raars of spannends gezien online?
Hersenspinsels groep 7 & 8
Vragen en doorvraag:
- Hersenspinsel 1: Hoe voel jij je na lang schermstaren - klaar voor een feestje of toe aan een dutje? Wat helpt jou het beste om weer energie te krijgen?
- Hersenspinsel 2: Stel je voor: iemand stuurt een gemene sticker via een groepsapp. Wat zou jij doen? Zou je dit aan een volwassene vertellen? Wanneer wel of niet?
- Hersenspinsel 3: Scroll jij weleens door de reacties onder video's om te zien wat anderen zeggen? Laat jij zelf ook reacties achter, of liever niet?
- Hersenspinsel 4: Zou jij het chill vinden al iedereen altijd kon zien waar je bent? Waarom wel of juist niet? Wanneer zou dat handig zijn, denk je? Wanneer juist helemaal niet?
- Hersenspinsel 5: Jayden gamet nachten lang. Hoe lang game jij meestal? En beweeg je tussendoor ook? Hoe merk je dat het tijd is om te stoppen? Wat doe jij om je hoofd of lijf weer even te ontspannen?
Verdiepende opdracht: Toneellezen in de klas
Interactieve opdracht in de klas
Bij deze opdracht gaan de leerlingen toneellezen. Om de beurt lezen ze hardop een stukje tekst voor en leven zich in hun eigen rol in. Zo brengen ze samen het verhaal tot leven.
Voor groep 5 en 6 kan dit met het boek De leukste vlog van Lizette de Koning. Leerlingen uit groep 7 en 8 kunnen kiezen voor het boek #Groep8 van Caja Cazemier.
De activiteit duurt ongeveer 50 minuten en vindt plaats op school. Het is ook leuk om je in te leven in het verhaal door verkleedkleren en attributen te gebruiken!
Ideeën voor extra opdrachten
- Maak je eigen vlogscript → Schrijf in drie zinnen waar jouw vlog over zou gaan en hoe je start.
- Emoji-review → Laat leerlingen het boek samenvatten met drie emoji’s en uitleggen waarom.
- Like of skip? → Bedenk samen drie tips voor wat je wel en niet online wilt delen via een vlog.
- Vlogposter →Teken een mini-poster voor een nieuwe aflevering van De leukste vlog.

Heb je vragen of ondersteuning nodig?
Heb je vragen over de BiebMissie of heb je hulp nodig bij de activiteit? Neem gerust contact op via het e-mailadres: vragen@biebmissie.nl. We schieten je zo snel mogelijk te hulp!