Biebmissie // Claim je MediaMasters bits!

Het BiebMissie-Mysterie?

Het BiebMissie-Mysterie is een speelse activiteit waarbij kinderen in de bibliotheek op zoek gaan naar antwoorden op vragen die hen naar een geheim codewoord leiden. Hebben ze de code gekraakt? Dan verdienen de kinderen met deze code 200 extra bits (punten) voor hun klas!

Het BiebMissie-Mysterie hoort bij de serious game over mediawijsheid MediaMasters 2024. Duizenden kinderen uit groep 5, 6, 7 en 8 gaan aan de slag in de week van 7 tot en met 15 november. Ze leren hoe ze gezond met een scherm om kunnen gaan. Wie wordt de meest mediawijze klas van 2024?

Naast de landelijke game zijn er extra missies waarmee kinderen extra bits kunnen verdienen voor hun klas. Op deze pagina vind je alles wat je nodig hebt om de kinderen te begeleiden bij het BiebMissie-Mysterie. 

Voor wie is deze missie?

Deze missies zijn geschikt voor kinderen uit groep 5 tot en met 8, met een leeftijd van 8 tot 12 jaar. Ze sluiten aan bij de inhoud van MediaMasters. Net zoals in MediaMasters zijn de missies opgedeeld in een opdracht voor groep 5 en 6 en een opdracht voor groep 7 en 8. Er is hierbij rekening gehouden met het verschil in leesniveau. De codes die gekraakt moeten worden, zijn gekoppeld aan de MediaMasters-klassennaam. Met beide missies kunnen alle groepen per klas 200 bits verdienen. Beide missies duren tussen de 15 en 30 minuten om uit te voeren.

Stappenplan

Stap 1: Download de flyer

Kinderen starten door op de flyer te klikken die bij de webpagina hoort (BiebMissie groep 5 en 6 of BiebMissie groep 7 en 8). In de flyer vinden ze de opdrachten voor hun boekenzoektocht en het mysterie van de code. Zorg dat de kinderen gemakkelijk toegang hebben tot de flyer, bijvoorbeeld via een computer in de bibliotheek, of print deze alvast voor hen uit.

Stap 2: Lees de opdracht

Moedig de kinderen aan om de instructies op de flyer aandachtig door te lezen. Het helpt als ouders, docenten of bibliotheekmedewerkers de opdracht eventueel samen met de kinderen doornemen om ervoor te zorgen dat alles duidelijk is.

Stap 3: Ga naar de (online) bibliotheek

De kinderen moeten naar een bibliotheek in de buurt gaan om de missie te voltooien. Als volwassene kun je kinderen helpen bij het vinden van de juiste boeken en hen wegwijs maken in de bibliotheek. Leer hen ook hoe ze zelfstandig boeken kunnen zoeken en raadplegen.

Stap 4: Beantwoord de vragen

Beide flyers bevatten vragen die gekoppeld zijn aan een boek. De boeken staan in de boekenkast of liggen op een displaytafel. Zodra de kinderen de boeken hebben gevonden, beantwoorden ze vragen over de inhoud. De antwoorden zijn te vinden in de tekst of in de illustraties. Vul vervolgens de juiste antwoorden in op de flyer.

Stap 5: Kraak het codewoord

Nadat de kinderen de vragen hebben beantwoord, verschijnen er letters in de ingekleurde vakjes. Zet deze letters achter elkaar om de code te vormen. Zodra ze het codewoord hebben gekraakt, kunnen ze één keer per klas 200 extra bits claimen.

Stap 6: Claim die bits!

De kinderen vullen het codewoord in op de aangegeven plek op de website. Vervolgens geven ze hun MediaMasters-naam, schoolnaam en plaatsnaam op en klikken ze op ‘Claim je bits‘. De extra bits worden meestal binnen 24 uur toegevoegd aan het klassentotaal. Jullie zien het vanzelf als de bits toegevoegd zijn op mediamasters-extra.nl of via je leraar bij het speloverzicht in Mijn MediaMasters.

Tips voor thuis en in school

Deze BiebMissie is zo gemaakt dat kinderen deze zelfstandig kunnen doorlopen. Een helpende hand en een mediawijs gesprek kan geen kwaad! Zo helpen jullie elkaar op weg naar meer gezond gedrag online! Hey docent, ben je op zoek naar een leuke gespreksstarter? Lees dan het oranje gedeelte!

Tips voor thuis of op school:

Tip 1: Groep 5 en 6 krijgen een opdracht met vier vragen over één boek.

Tip 2: De opdracht voor groep 7 en 8 bestaat uit vijf vragen, verspreid over vijf verschillende boeken. Let op: de antwoorden op vraag 3 en 4 staan in hetzelfde boek!

Tip 3: In de lokale bieb kunnen de kinderen de boeken vinden die ze nodig hebben, dankzij de herkenbare BiebMissie-vlaggetjes.

Tip 4: Het boek voor groep 5 en 6 is online te bekijken via OnlineBibliotheek.nl. Zijn de boeken voor groep 7 en 8 niet beschikbaar in de bieb en ook niet online te vinden? Vul dan het formulier onderaan de beginpagina van BiebMissie.nl in om een digitaal pakketje met de juiste pagina’s te ontvangen. Er worden geen persoonlijke gegevens van de kinderen gevraagd, alleen bijvoorbeeld het e-mailadres van hun leerkracht.

Tip 5: Op hun pagina kunnen ze de flyer downloaden met daarin stap-voor-stap de opdrachten voor het BiebMissie-Mysterie.

Tip 6: Als het codewoord klopt, worden er meestal binnen 24 uur 200 bits bijgeschreven bij het klassentotaal. YES!

In gesprek in de klas

Op BiebMissie met je juf of meester!

Na het afronden van de zelfstandige opdrachten (15 minuten) kan jij als leerkracht met de verdiepingsvragen het gesprek starten. We adviseren om samen met de leerlingen afspraken te maken over gezond mediagebruik.

Wat moet je weten?

De activiteit duurt 30 minuten en kan plaatsvinden in de klas of in de (school)bibliotheek. Alle boeken zijn te vinden in de catalogus van de bibliotheek, en ‘Het geheim van de wifi’ en ‘#groep8’ zijn ook online beschikbaar via OnlineBibliotheek.nl. De leerkracht bedenkt enkele gespreksstarters over gezond mediagebruik, zowel voor zichzelf als voor de leerlingen.

Gespreksstarters

Bewustmaker 1: Wat vinden jullie van mensen die met een smartphone in hun handen lopen, fietsen of praten?

Bewustmaker 2: Hoeveel tijd vind jij gezond om online te zijn? Wat doe jij het liefste offline? Hoe voel jij je dan?

Bewustmaker 3: Hoe kun jij voorkomen dat je een swipe-duim, muisarm of gamebochel krijgt?

Daarnaast kun je als leerkracht een van de boeken kiezen om uit voor te lezen. Of laat je leerlingen stemmen op één van de boeken!

Toneellezen in de klas

Interactieve opdracht in de klas

De leerlingen gaan bij deze opdracht toneellezen. Om de beurt wordt hardop een stukje tekst voorgelezen, waarbij iedereen zich inleeft in hun eigen rol. Zo brengen de leerlingen gezamenlijk het verhaal tot leven.

Wat moet je weten?

De activiteit duurt ongeveer 50 minuten en vindt plaats op school. Wil je het boek lenen? Klik dan hier om het te reserveren. Als je het liever online wilt lezen, kun je de PDF op aanvraag krijgen. Het is ook leuk om je in te leven in het verhaal door verkleedkleren en attributen te gebruiken!

Gespreksstarters

Bewustmaker 1: Zoom in op pagina 82 en 83. Ga samen het gesprek aan over een gezonde houding online.

Bewustmaker 2: Kunnen de leerlingen uitleggen wat een app-nek, swipe-duim, muisarm of gamebochel is Laat ze dit uitbeelden/voordoen.

Bewustmaker 3: Herkennen ze het bij henzelf? Heeft iemand er al last van? Of kennen ze iemand die lichamelijk last krijgt van te veel achter een scherm zitten/liggen/staan?

Bewustmaker 4: Vinden jullie het normaal dat mensen met een smartphone in hun handen lopen, fietsen of praten?

Extra opdracht voor groep 5 & 6:
Ga met elkaar in gesprek thuis

Wat moet je weten?

Deze activiteit duurt ongeveer 15 minuten en kan zowel in de bibliotheek als thuis worden gedaan. Wil je het offline doen? Klik dan hier om het te reserveren. Liever online? Klik hier om het direct te lezen (inclusief stappenplan om online in te loggen).

Tip: Laat kinderen deze opdracht samen doen met iemand, zoals mama of papa, opa of oma, een oudere broer of zus, of een medewerker van de bibliotheek!

Interactieve opdracht in de klas

  1. Lees samen met je kind of leerlingen van pagina 5 tot en met 15.
  2. Moedig je kind of leerlingen aan om zelf onderzoek te doen en geef waar nodig een tip of wat hulp.
  3. Wanneer ze de code hebben gekraakt, kunnen ze het antwoord invullen op hun opdrachtenpagina.
  4. Bespreek daarna samen het gebruik van internet en hoe je gezond om kunt gaan met schermtijd.

Gespreksstarters

Voorbeeldvragen om bewustwording te creëren:
Bewustmaker 1:
Wat doe jij allemaal op het internet? (Heb je een smartphone? Welke apps gebruik je? Stuur je WhatsApp-berichtjes, speel je online spelletjes zoals Roblox, kijk je video’s op YouTube, of gebruik je sociale media zoals TikTok?)

Bewustmaker 2: Vind jij dat je veel online bent?

Bewustmaker 3: Vraag aan je ouder, opvoeder, of oudere broer of zus: vind jij dat ik te veel op mijn smartphone of computer zit als we samen zijn?

Bewustmaker 4: Wat betekent gezond omgaan met een scherm voor jou?

Bewustmaker 5: Welke afspraken kunnen we maken om meer tijd samen door te brengen zonder schermen?

Bewustmaker 6: Wat vind je het leukste om offline te doen?

Heb je vragen of extra ondersteuning nodig?

Heb je vragen over het BiebMissie-Mysterie of heb je hulp nodig bij de activiteit?
Neem gerust contact op via het e-mailadres: vragen@biebmissie.nl.
We schieten je zo snel mogelijk te hulp!

Scroll to Top